Om Montrab
Montrab grundades 2010 med visionen om att bygga Sveriges främsta och bästa servicebolag inom flytt, städ, montering och förråd.
Idag är vi väletablerade på marknaden med tusentals nöjda kunder över hela landet. Montrab har 70 medarbetare med kontor i Falun, Borlänge, Leksand och Sundsvall. Vi utför våra flyttjänster över hela Sverige – naturligtvis med fossilfria transporter.
Idén bakom Montrab som arbetsplats är och har alltid varit schysta villkor och trygga anställningar. Det gör att vi kan behålla kompetent personal, leverera våra tjänster med högsta kvalitet och hela tiden jobba aktivt för att överträffa våra kunders förväntningar.
Så har sommaren sett ut hos Montrab
Tre kontor, tre olika vardagar men samma driv och omtanke.
Sommaren börjar gå mot sitt slut och vi har passat på att stämma av läget med våra kontor i Sundsvall, Norra Dalarna och Södra Dalarna (Falun/Borlänge). Hur har sommaren varit? Vad har varit i fokus? Och hur ser de på hösten som väntar?
Det som blir tydligt är att det har varit en intensiv men positiv sommar, med full fart, högt tryck på tjänsterna och starkt lagarbete i alla delar av verksamheten.
Sundsvall – etablering, energi och ett stort uppdrag
I Sundsvall har det varit full beläggning och många glada kunder, berättar Martina. Vädret har varit på topp, men det har också verksamheten. Fokus har legat på att hålla en hög nivå i både bemötande och leverans och det har gett resultat.
Inför hösten är känslan positiv. Bostadsmarknaden visar tecken på att röra på sig, och efterfrågan på fönsterputs har varit extra hög under sommaren. Ett uppdrag som sticker ut är kontorsflytten för Thyréns, som teamet genomförde med gott resultat ett riktigt styrkebesked.
“Jag är stolt över att vi etablerar oss med engagemang, rätt inställning och de bästa medarbetarna”, säger Martina.
Norra Dalarna – högt tryck och lokal efterfrågan
Även i Norra Dalarna har det varit full fart. Kontoret har varit mer eller mindre fullbokat hela sommaren, men har ändå lyckats behålla hög kvalitet i leveransen, trots att det ibland blivit stressigt.
Fokus har som alltid varit på kunden, att göra ett bra jobb och hålla en hög standard. Hösten ser ljus ut, och det finns en förhoppning om att bostadsmarknaden ska lossna ännu mer. En särskild ljuspunkt är det nyöppnade förrådshotellet som haft mycket god beläggning, ett tecken på att efterfrågan lokalt är stark.
Ett minnesvärt uppdrag från sommaren var en större industriflytt, intensiv, lärorik och väldigt rolig.
“Jag känner en stor stolthet i det vi gör, särskilt när vi får så mycket positiv respons från kunder. Det är därför vi gör det här.” Säger Johnas
Södra Dalarna – rekord sommar och nya satsningar
I Falun/Borlänge har det varit den mest intensiva sommaren hittills och den bästa någonsin när det gäller beläggning. Kontoret har haft fullt upp, men lyckats hålla både struktur och kvalitet, trots semestertider.
Fokuset har legat på att få ihop organisationen och bemanningen på ett hållbart sätt. Det är något man tidigare haft utmaningar med, men som i år fungerat betydligt bättre.
Nu blickar man framåt mot en höst med fortsatt tillväxt, särskilt inom städ och lokalvård. Det finns en stark tro på att den delen av verksamheten kommer att växa rejält under kommande år.
“Jag känner stolthet över att vi är en seriös aktör i en annars ganska oseriös bransch. Efter 15 års arbete märker vi att kunderna uppskattar det och beställer fler tjänster av oss.” Säger Daniel

Att alltid finnas där – Tanjas syn på ledarskap
Sedan 2013 har Tanja varit en nyckelperson i Montrabs utveckling. Som verksamhetschef för städ har hon byggt upp teamet från tre till över tjugofem personer. Med 28 års erfarenhet i branschen, varav större delen i ledande roller har hon en tydlig syn på både ledarskap, teamkänsla och hur branschen förändrats.
Hur började din resa på Montrab?
– Jag blev headhuntad genom en rekryteringsfirma. Då arbetade jag som driftchef på ett annat företag. Montrab var nystartat och jag fick chansen att vara med från början och bygga upp städdelen från grunden. Det lockade mig och det känns fortfarande roligt och meningsfullt att få vara en del av resan.
Vad är viktigast i ditt ledarskap?
– Förtroende. Det handlar inte om punktinsatser, utan om att finnas där för sitt team dag efter dag, år efter år. Att ge kunskap, lyssna, stötta och våga tro på människor långsiktigt. Vi jobbar mycket med gemenskap och tillit, det bygger starka medarbetare.
Vad gör dig mest stolt på Montrab?
– Att se mina medarbetare utvecklas. Sen hur stort Montrab har blivit, från att vi var tre personer till att vi idag är ett stort team med bred kompetens, det är något jag är väldigt stolt över. Vi har alltid haft ett professionellt förhållningssätt och en vilja att växa.
Hur bygger man ett starkt team inom städ?
– Rätt personlighet vid rekrytering är avgörande. Sedan handlar det om att skapa en kultur där man trivs, känner sig trygg och kan växa. Uthållighet är nyckeln – det räcker inte att vara närvarande i början, man måste vara det hela vägen.
Vad skulle du säga till någon som funderar på att jobba med lokalvård?
– Det är ett uppskattat yrke där du ser resultat direkt. Hos oss får du utbildning, variation och frihet under ansvar. Städ är en viktig del av samhället, utan det stannar mycket upp. Och det bästa är mötet med människor, både nya och återkommande kunder.
Hur ser du på framtiden för branschen?
– Positivt. Mycket har förändrats, från att hemstädning var något man ”smög med” till att det idag är helt normalt att prata öppet under en middag med vänner, om vilken städfirma man anlitar. Det finns en större respekt för yrket, och vi har också fått bättre arbetsvillkor. Jag tror vi kommer fortsätta växa och ta mer plats.
Avslutningsvis?
– Jag vill att vår personal ska känna sig stolta över det vi levererar varje dag. Jag ser ljust på framtiden och är verkligen peppad på den fortsatta resa vi har framför oss.

Intervju med Daniel Bergström, koncernchef på Montrab, om Reco-utmärkelsen 2024
Alla våra enheter har blivit Reco-rekommenderade företag 2024, en utmärkelse som speglar det förtroende och uppskattning vi fått från våra kunder. Vi har pratat med vår koncernchef, Daniel Bergström, för att höra mer om vad denna utmärkelse betyder för Montrab, hur kundernas feedback hjälper oss att utvecklas och våra ambitioner för att stärka kundnöjdheten även framöver.
Vad betyder det för Montrab att alla enheter har blivit Reco-rekommenderade företag 2024?
“Det är en bekräftelse på det engagemang och den kvalitet som våra medarbetare lägger i varje uppdrag, varje dag. Vi strävar alltid efter att skapa en så bra upplevelse som möjligt för våra kunder, så att alla våra enheter blivit rekommenderade är ett starkt kvitto på att vi gör rätt. Vi är väldigt stolta över förtroendet och den feedback vi fått från våra kunder.”
Varför är kundrecensioner så viktiga för Montrab?
“Recensioner hjälper oss att förstå vad vi gör bra och var vi kan bli ännu bättre. Att få in synpunkter från våra kunder – oavsett om de är positiva eller konstruktiva – gör att vi kan utvecklas och säkerställa att vi alltid lever upp till kundernas förväntningar. Det hjälper oss också att ge framtida kunder en rättvis och genuin bild av vad de kan förvänta sig när de anlitar Montrab.”
Vad har Montrab för mål framöver när det gäller kundnöjdhet och service?
“Vårt mål är att fortsätta bygga på de starka relationer vi har med våra kunder och utveckla våra tjänster utifrån deras behov. Vi vill alltid ligga steget före i att leverera högsta kvalitet och trygga lösningar, samtidigt som vi bevarar de värderingar som Montrab står för. Reco-utmärkelsen är en stor inspiration för oss att fortsätta skapa ett företag som våra kunder kan lita på och rekommendera.”

5 anledningar att
välja Montrab
01 Proffs på flytt, städ, montering och förråd
Kunskap, utbildning, lång erfarenhet och tillgång till rätt verktyg och material gör oss till specialister inom samtliga verksamhetsområden. Vi kan ta hand om hela flödet i din flytt – från nedpackning till magasinering – och hjälper dig när tiden i vardagen inte räcker till.
02 Packat, klart och riskfritt
Vi packar allt och tillhandahåller flyttkartonger, packpapp och annat emballeringsmaterial. Vi transporterar och flyttar riskfritt och är givetvis försäkrade enligt branschstandard.
03 Nöjd kund-garanti
Vi lämnar nöjd kund-garanti på alla städuppdrag. Om du mot förmodan inte är helt nöjd åtgärdar vi problemet snabbt.
04 Hållbarhet i centrum
Vi har ett stort engagemang i utvecklingen mot ett hållbart samhälle. Vi bedriver ett aktivt miljöarbete genom att nyttja den senaste tekniska utvecklingen för att minska miljöpåverkan inom samtliga våra verksamhetsområden.
Vi har som mål att minska koldioxidutsläppen från vår fordonsflotta med minst 50 procent till år 2025. Arbetet med att elektrifiera vår lätta fordonspark pågår – idag är över hälften av fordonen elbilar. Vi städar med biologiskt nedbrytbara rengöringsmedel och energieffektiviserar våra lokaler.
05 Vi utvecklar branschen med trygghet i fokus
Montrab är den enda aktören i Sverige som bedriver franchiseverksamhet – vilket innebär att Montrab består av ett antal lokala entreprenörer som har valt att ingå ett partnersamarbete med oss, och numer verkar under vårt paraply.
På detta sätt kan vi garantera att alla våra kunder – oavsett vart i landet du befinner dig – alltid får hjälp av personal som har stor kunskap om den lokala marknaden. Det är en trygghet som vi är stolta över att kunna erbjuda dig som kund hos oss.
Möt Montrabs grundare Anders Mats
Efter erfarenheter i flyttbranschen, där kortsiktighet och osäkra villkor dominerade, grundade Anders Mats Montrab för att skapa ett tryggt, rättvist och kundfokuserat företag. Idag är han stolt över sitt dedikerade team som delar hans vision om kvalitet och pålitlig service. Läs mer nedan om Anders resa med Montrab.

Berätta om din tid innan Montrab?
Innan Montrab, växte jag upp i Falun med mina föräldrar och fyra bröder. Efter gymnasiet i Älvdalen utforskade jag olika branscher, främst flytt och restaurang, både i och utanför Sverige. Det var redan samma år som studenten 1993 som jag gjorde mitt första arbetspass på en flyttfirma År 2000 drev jag ett gästgiveri i Borlänge till 2010, inriktat på bröllop och evenemang.
Vad fick dig att starta Montrab?
Montrab grundades utifrån mina erfarenheter i flyttbranschen, där kortsiktighet gentemot personal och kunder var normen. Många företag prioriterade kortsiktiga vinster över långsiktig kvalitet och personalvård. Det ledde till osäkra anställningar och bristfälliga arbetsvillkor, vilket underminerade branschens rykte. Branschen var en riktig inhopps bransch med dåliga anställningsavtal där arbetsgivarna inte tog ansvar för sina anställda. Många personer som arbetade som inhoppare ville ha fasta anställningar och vara kvar i branschen men blev tvingade till att skaffa andra arbeten då man sällan visste månad för månad om man fick någon lön eller inte.
Eftersom marginalen i branschen och konkurrensen va så hög handlade offerterna oftast om fulspel , Offerterna va oftast skrivna på ett vis att företagen redan vid beställning visste att extra fakturering skulle göras på uppdragen. Det viktigaste va att få kunden att betala så mycket som möjligt för det arbetet som utfördes. Vi fick tex inte ta med hjälpmedel om kunden hade accepterat ett löpande uppdrag för att vi skulle kunna fakturera maximalt med timmar. De dagarna kände jag ingen stolthet över yrket som jag annars stortrivdes med. Tyvärr så finns det fortfarande många företag i branschen som arbetar efter de premisserna idag.
Jag ville förändra detta genom att erbjuda trygga anställningar med rättvisa villkor och högkvalitativa tjänster, tvärtemot vad vad branschen ofta grundades i. Montrab strävar efter att ha kompetent och engagerad personal som delar vår vision om kvalitet och stolthet i arbetet. Genom att investera i bra utrustning och arbetsmiljö siktar vi på att ge kunderna en trygg och professionell upplevelse.
Vad har varit det mest utmanande och vad är du mest stolt över?
Den största utmaningen har varit tillväxten, där vi ibland växte för snabbt och stötte på likviditetsproblem och svårigheter med att upprätthålla vår vision. Jag är dock mest stolt över våra fantastiska medarbetare som dagligen representerar Montrab med stolthet och dedikation. De är kärnan i vårt företag och vår framgång.
Hör av dig via mejl:
kundservice@montrab.se
![]()
Ring oss på
010–330 00 13
![]()
Montrab
Kontaktuppgifter
E-post: kundservice@montrab.se
Telefon: 010-330 00 13
Bli franchisetagare
Montrabs verksamhet är optimerad för franchise, där både franchisegivare och franchisetagare verkar i symbios och drar nytta av varandras unika fördelar. Det stora företagets muskler med det lilla företagets flexibilitet, helt enkelt.
Få en kostnadsfri offert